سرخط خبرها
غربت محلات

کرونا فوتبال خاکی مشهد را لغو کرد

  • کد خبر: ۲۰۲۹۹
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
کرونا فوتبال خاکی مشهد را لغو کرد
مسابقات فوتبال خاکی مشهد در سکوت خبری تا مرحله یک‌هشتم نهایی پیش رفت، اما کرونا مانع اتمام این بازی‌ها در سال ۹۸ شد.
مرتضی اخوان - درست یک سال پیش در چنین روز‌هایی سوت پایان تورنمنت داغ و مهیج فوتبال خاکی در زمین ۲۲ بهمن به صدا در آمد. سوتی که تراژدی اشک‌ها و لبخند‌ها را به صورت پرغبار و عرق‌کرده بچه‌هایی آورد که ۹۰ دقیقه تمام برای فتح جام خاکی جنگیده بودند، اما امسال حکایت سوت پایان سومین دوره مسابقات فوتبال زمین‌های خاکی حاشیه شهر مشهد متفاوت بود. سوت پایان امسال در دستان بهت شیوع ویروسی بود که نه‌تن‌ها ایران، بلکه تمام جهان را تحت تأثیر خود قرار داد.
 
رقابت‌های فوتبال خاکی که چند سالی است به همت تربیت بدنی قرارگاه شهید برونسی در مناطق حاشیه‌شهر مشهد برگزار می‌شود، امسال در سکوت کامل خبری از ۲۴ آذر آغاز شد و درست در روز‌هایی که باید به ایستگاه پایانی خود می‌رسید، گرفتار دیو کرونا شد و همچون بسیاری از مسابقات و فعالیت‌های ورزشی رسمی و غیررسمی در سراسر دنیا تعطیل شد، تعطیلی‌ای که با توجه به شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا شاید بعد از نوروز هم ادامه داشته باشد و به تعطیلی مطلق سومین دوره این بازی‌ها بینجامد.

کم‌رنگ‌تر از پارسال
«مسابقات فوتبال زمین‌های خاکی حاشیه شهر مشهد امسال با شرکت ۴۵ تیم برگزار شد.» این را عباس مشمول، مسئول تربیت بدنی سپاه امام‌رضا، می‌گوید، آماری که نشان می‌دهد فوتبال زمین‌های خاکی امسال با استقبال کمتری از سوی تیم‌های فوتبال محلات مواجه شده و در قیاس با سال گذشته که ۶۴ تیم در مسابقات حاضر بودند، با کاهش سی‌درصدی شرکت‌کنندگان مواجه شده است. این در حالی است که مشمول علت این مسئله را این‌گونه توضیح می‌دهد: «۲ عامل مهم در کاهش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات دخیل بود. یکی ورودی بازی‌ها بود. برای مردم حاشیه‌شهر و مناطق کم‌برخوردار، پرداخت این مبلغ کمی دشوار بود. عامل دیگر هم دیر شروع شدن مسابقات بود.»

مسئله ورودی دردسرساز
عباس مشمول معتقد است ورودی مسابقات زیاد است و باید در سال‌های آینده این مبلغ کاهش پیدا کند. رئیس تربیت بدنی سپاه امام‌رضا در این باره می‌گوید: «مبلغ این ورودی در کارگروه ورزش حاشیه شهر تعیین شده است و ما به دنبال این هستیم که سال آینده آن را کاهش دهیم، زیرا همین مبلغ هم برای مردمی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند زیاد است.» وی می‌افزاید: «ورودی مسابقات امسال ۲۰۰ هزار تومان بود و ما یک تبصره گذاشته بودیم که تیم‌هایی که سرپرستشان روحانی مسجد محل باشد می‌توانند ۱۵۰ هزار تومان به عنوان ورودی پرداخت کنند.» وی با تأکید بر اینکه به دنبال افزایش تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات هستیم اظهار کرد: «سال آینده ان‌شاءا... شاهد حضور ۱۰۰ تیم در این پیکار‌ها خواهیم بود و برای رسیدن به این مهم باید هم ورودی بازی‌ها را کاهش دهیم و هم مسابقات را از تیرماه آغاز کنیم.»

۴ منطقه، ۴ تیم، ۴ شانس
مسابقات فوتبال زمین‌های خاکی امسال به روال معمول در ۴ منطقه خواجه‌ربیع، گلشهر، شهرک شهید رجایی و بولوار توس برگزار شد. بر اساس اعلام رئیس تربیت بدنی سپاه امام‌رضا، امسال ۲۰ تیم از منطقه گلشهر، ۸ تیم از منطقه خواجه‌ربیع، ۸ تیم از شهرک شهید رجایی و ۹ تیم از بولوار توس در این مسابقات شرکت کردند. در دور مقدماتی ۹۰ مسابقه برگزار شد و ۱۶ تیم توانستند به دور نهایی برسند. مشمول خاطرنشان می‌کند: «این مسابقات امسال هم با همت قرارگاه شهید برونسی و با مشارکت خوب تربیت بدنی شهرداری و هیئت فوتبال مشهد برگزار شد، اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا، نتوانستیم مسابقات دور پایانی را برگزار کنیم و بازی‌ها فعلا تا بعد از نوروز به تعویق افتاد.» وی تصریح می‌کند: «۴ تیم برتر این دوره از بازی‌ها به مسابقات فوتبال دسته دوم باشگاه‌های مشهد صعود خواهند کرد.»

فوتبال خاکی برای مردم شهر
پایان سومین دوره مسابقات فوتبال زمین‌های خاکی حاشیه شهر مشهد اگرچه با شیوع ویروس کرونا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، تجربه نشان داده است بی‌تردید برگزاری این مسابقات می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار مشهد داشته باشد. این نکته‌ای است که رئیس تربیت بدنی سپاه امام‌رضا، برگزارکننده این مسابقات، هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای ما خیلی اهمیت دارد که این مسابقات در مناطق حاشیه شهر فراگیر شود و جوانان بیشتری در آن شرکت کنند. ما در کارگروه ورزش حاشیه شهر همیشه بر این مسئله تأکید داریم و خوشبختانه دوستان دیگر هم با ما هم‌نظر هستند، زیرا این مسابقات می‌تواند در محلات احساس تعلق‌خاطر و هویت را پدید آورد و به پیشگیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کمک کند.» ترمز سومین دوره مسابقات فوتبال زمین‌های خاکی فعلا کشیده شده، اما چشم‌های بسیاری در حاشیه شهر منتظرند با ریشه‌‎کن شدن کرونا، بعد از نوروز، محله‌شان دوباره میزبان یک هیجان داغ فوتبالی در میدان خاکی باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->